Tapahtumat

Suomen patristisen seuran vuosittainen päätapahtuma on Helgingissä järjestettävä Symposium Patristicum Fennicum, jossa kuullaan sekä kotimaisten että ulkomaisten tutkijoiden esitelmiä. Symposiumin esitelmät julkaistaan seuran kustantaman Studia Patristica Fennica -sarjan niteissä.

Viimeisin Symposium Patristicum Fennicum pidettiin perjantaina 28.4.2023 Tieteiden talolla Helsingissä. Tapahtuman teemana oli Vanhoja lähteitä, uusia virtauksia: Miten varhaista kristinuskoa tutkitaan? Mukana oli sekä alan etabloituneita tutkijoita että nousevia nimiä. Symposiumin esitelmien innoittamana on tarkoitus aloittaa patristisen teologian metodiikkaa käsittelevän julkaisun suunnittelua.

Seura on merkittävässä osassa 22.–24.5.2024 Turussa järjestettävien Teologian ja uskonnontutkimuksen päivien suunnittelussa. Rekisteröityminen konferenssiin osallistujaksi on auki 14.4. asti. Tarkemmat tiedot tapahtumasta sekä ilmoittautumisohjeet löytyvät Polin Institutetin sivuilta edellä olevasta linkistä. Tapahtuman koko ohjelma on luettavissa seuraavassa: TUTP-Programme2024-1.pdf (polininstitutet.fi)

Patristiikan osalta tapahtumassa näkyy erityisesti Nikean ensimmäisen kirkolliskokouksen perinnön tarkastelu kirkolliskokouksen 1700-vuotisjuhlavuoden 2025 alla. Siihen liittyen on tapahtumassa yhtenä keynote puhujana (23.5. 13:30–14:45) professori Giulio Maspero Santa Crocen paavillisesta yliopistosta Roomasta otsikolla From Semantics to Syntax: the Challenge of Tradition from the Perspective of the First Council of Nicea ja Suomen patristinen seura järjestää aiheesta myös oman englanninkielisen sessionsa otsikolla Nicene Theology: Traditions and Continuities.

Session kuvaus:

This session explores Nicene theology regarding both historical problems and contemporary debates. The Council of Nicaea held in 325 was a starting point for ecumenical synods. Among various topics discussed in the council the most well-known is its stance against Arius and his supporters. Both Nicene creed and canons of the council have had an enormous impact on Christian tradition ever since. The Nicene faith is yet confessed in numerous churches around the world as the council’s 1700th anniversary will be celebrated in 2025. The anniversary will offer a great opportunity to reflect the traditions and continuities regarding Nicene theology.

– Chair: Dr. Joona Salminen (UEF)
– Prof. Veli-Matti Kärkkäinen (Pasadena), Ancient Councils and Contemporary Global Theology
– Prof. Giulio Maspero (Rome), to be announced later
– MTh, MPh Tomi Ferm (Helsinki), Athanasius? De decretis