Kaksi uutta patristiikan dosenttia Helsingin yliopistoon

Saimme alallemme ilouutisia akateemisen vuoden aluksi, kun Helsingin yliopiston kansleri päätti myöntää 30.8.2023 teologisen tiedekunnan tiedekuntaneuvoston esityksestä patristiikan dosentin arvon TT Timo Nisulalle ja TT Damaskinos Olkinuoralle.

Kanslerin päätökset | Helsingin yliopisto (helsinki.fi)

Timo Nisula on tutkinut erityisesti Augustinusta ja tämän syntioppia, antropologiaa ja retoriikkaa. Hän on myös suomentanut useita Augustinuksen tekstejä. Nisula on ollut puhujana useissa Suomen patristisen seuran järjestämissä tapahtumissa.

Damaskinos Olkinuora toimii Itä-Suomen yliopiston teologian osaston ortodoksisen teologian puolella yliopistonlehtorina. Hänen tutkimuksensa keskittyy keskibysanttilaisen kauden patristiseen aineistoon, erityisesti liturgisiin teksteihin ja niiden esityskontekstiin jumalanpalveluksissa. Damaskinos on myös suomentanut patristisia tekstejä. Useita hänen tutkimuksiaan ja käännöksiään on julkaistu Suomen patristisen seuran Studia Patristica Fennica -sarjassa.

Suomen patristinen seura onnittelee uusia patristiikan dosentteja!